fbpx
Главная Дети и все о детях Образование Перші шкільні труднощі: проблема адаптації першокласників

Перші шкільні труднощі: проблема адаптації першокласників

Выбор редакции

О чем расскажут губы

Изменившиеся форма и цвет губ сигнализируют о проблемах здоровья

Иностранный с пеленок

Когда ребенок, увидев машину, первым словом выкрикивает "car", а не  всем понятное "машина", бабушки-прохожие вздыхают и приговаривают "до чего дошли... бедный ребёнок", а мама радуется, что всё получается и ребенок развивается... Чьи же чувства оправданы?

Коляски для двойни — виды и особенности

Родители близнецов и двойняшек часто сталкиваются с проблемой выбора коляски, поскольку моделей, рассчитанных на двоих, не так уж много. Сегодня вы с легкостью найдете несколько вариантов детского транспорта для двоих маленьких пассажиров и сможете выбрать подходящую модель.

Если ребенку заложило ушки…

"Заложило ушки", "ушко плохо слышит" - любая мама боится услышать от своего ребенка эти жалобы. У некоторых малышей проблемы с ушами бывают довольно редко, а у некоторых это буквально "слабое место": чуть ли не каждая простуда проходит с болью в ушках или ухудшением слуха. Почему это происходит?

Початок навчання дитини в 1-му класі — складний і відповідальний етап у її житті. Адже відбувається дуже багато змін. Це не тільки нові умови життя та діяльності — це й нові контакти, нові стосунки, нові обов’язки. Змінюється соціальна позиція: був просто дитиною, тепер став школярем. Змінюється соціальний інститут навчання і виховання: не садочок чи бабуся, а школа, де навчальна діяльність стає провідною, обов’язковою, соціально значущою та оцінюваною, такою, що розширює права і обов’язки дитини, її взаємостосунки з навколишнім середовищем.

Змінюється життя дитини: усе підпорядковується навчанню, школі, шкільним справам.
Пристосування (адаптація) дитини до школи відбувається не одразу. Не день і не тиждень потрібно для того, щоб призвичаїтися до школи по-справжньому. Це досить тривалий процес, пов’язаний зі значним напруженням усіх систем організму. Лише через 5 — 6 тижнів поступово підвищуються та стають більш стійкими показники працездатності, у дитини спадають напруження та тривожність.
Залежно від стану здоров’я, сімейної ситуації, відвідування чи не відвідування дитячого садка адаптація до школи, до нових умов життя може мати різний перебіг.

Безумовно, першокласники, що відвідували дитячі заклади, значно легше адаптуються до школи, ніж «домашні», які не звикли до тривалого  перебування в дитячому колективі, до певного сталого режиму. Легше проходить період пристосування до школи і краще вправляються з розумовими та фізичними навантаженнями здорові діти. Але на жаль, сьогодні лише 20—25 % дітей ідуть до школи здоровими. Решта ж мають різноманітні порушення та відхилення в стані здоров’я.

Тож зрозуміло, чому процес адаптації проходить з певними ускладненнями й затягується на більш тривалий термін.

У дослідженні Г.Чуткіної виділено 3 рівні адаптації дітей до школи. (Опис рівнів адаптації наведено з кн. О.Проскури «Психологічна підготовка вчителя до роботи з першокласниками».) Звернімо увагу на їх зміст і основні показники.

Високий рівень адаптації. Першокласник позитивно ставиться до школи: правила і вимоги сприймає адекватно; навчальний матеріал засвоює легко; глибоко і повно оволодіває програмовим матеріалом, розв’язує ускладнені задачі, чемний, уважно вислуховує вказівки, пояснення вчителя; доручення виконує охоче й сумлінно, без зовнішнього контролю; виявляє високу зацікавленість до самостійної навчальної роботи, готується до всіх уроків; має у класі позитивний статус.

Середній рівень адаптації. Першокласник позитивно ставиться до школи: відвідування уроків не викликає в нього негативних переживань розуміє навчальний матеріал, коли вчитель пояснює його досить детально і наочно; засвоює основний зміст програми з усіх предметів, самостійно розв’язує типові задачі; зосереджений і уважний під час виконання завдань, доручень, вказівок учителя, разом з тим потребуй контролю з боку дорослого; зосередженим буває тільки тоді, коли робить щось цікаве для себе; майже завжди готується до уроків і виконує домашні завдання; доручення виконує сумлінно; дружить з багатьма однокласниками.

Низький рівень адаптації. Першокласник негативно або байдуже ставиться до школи: часто скаржиться на здоров’я, погане самопочуття, ш в нього переважає пригнічений настрій; спостерігаються порушення дисципліни; матеріал, який пояснює вчитель, засвоює фрагментарно; самостійна робота з підручником викликає труднощі, під час виконання  самостійних завдань не виявляє до них інтересу; до уроків готується и нерегулярно, потребує постійного контролю, систематичних нагадувань і спонукань як з боку вчителя, так і з боку батьків; може зберігати працездатність і увагу за наявності тривалих пауз для відпочинку; для розуміння нового матеріалу і розв’язування задач за зразком потребує знач ної допомоги вчителя і батьків; доручення виконує під контролем і без особливого бажання; пасивний, близьких друзів не має, знає імена й  прізвища лише частини однокласників. Зрозуміло, що є досить тісний причиново-наслідковий зв’язок між  рівнем адаптації школяра і системою тих чинників, умов, у яких він виховувався.

У таблиці показано, як найбільш важливі чинники впливають на кількісні показники адаптації дітей до школи.

Таблиця

Чинники, які зумовлюють високий рівень адаптації.

№ п/п

Сприятливі чинники соціального мікросередовища дитини

Кількість
дітей з
високим
рівнем адаптації, %

1

Адекватне усвідомлення свого статусу в групі ровесників

97,8

2

Правильні методи виховання в сім’ї

95,3

3

Відсутність (загалом) конфліктної ситуації в сім’ї

94,4

4

Відсутність у сім’ї конфліктів через алкоголізм

91,1

5

Високий рівень освіти батька

87,9

6

Функціональна готовність до навчання в школі, шкільна зрілість

86,9

7

Високий статус дитини в групі до вступу в 1 клас

85,8

8

Високий рівень освіти матері

83,2

9

Повна сім’я

77,6

10

Задоволення від спілкування з дорослими

74,3

11

Позитивний стиль ставлення до дітей з боку вихователя   і  вчителя   під  час   підготовчого періоду

62,7

12

Позитивний стиль ставлення до дітей учителя першого класу

59,8

Учні, яким важче призвичаїтися до школи, потребують особливої уваги та індивідуальної підтримки з боку як учителя, так і психолога.

З цією метою в школі слід вести психологічне спостереження за першокласниками, проводити експертне оцінювання рівня адаптованості, учнів, в якому експертами виступають вчителі.

Маючи перед собою опис рівнів адаптації, вчителі заповнюють спеціальні бланки, оцінюючи кожного учня і даючи, таким чином, додаткову інформацію психологові. Потім ці дані аналізуються і психолог має можливість на підставі власних спостережень, даних психологічного обстеження та експертних оцінок вчителів виявити, сформувати спеціальну групу (її ще називають «групою ризику») для спеціальних коригуючих занять, аби запобігти дезадаптації цих дітей.

Підготувала Алла ГОЛОВЧЕНКО,
психолог гімназії № 59 ім. О.М.Бойченка, м.Київ

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Рецепты

Пряничный домик

Если в доме есть малыши, то, безусловно, пряничный домик станет настоящим украшением праздничного стола, и море детского восторга вам будет обеспечено. А если детка уже достаточно большая, чтобы помогать, то и сам процесс готовки доставит вам и ребенку много радости.

Торт «Ангелинка»

Предлагаем Вам рецепт простого, но очень вкусного тортика «Ангелинка», начинку к которому, так же как и украшение, легко придумать самому.

Как правильно приготовить перловку

Всем известная перловая каша, принадлежит к тому виду круп, которые любят далеко не все. Мало кто знает, что это любимая каша Петра I, а мы ее встречаем в супах среди картошки, лука и моркови.

Партнеры

Стоматология JazzDent - Позняки, Осокорки
Vse.ua - сравнение цен на товары для детей и мам в Украине
aquamarket.ua Доставка воды – Онлайн супермаркет
«Профи Тойс» - интернет магазин детских игрушек из Европы."
https://dentectum.com.ua - стоматология в Киеве

Звездные родители

Голливудские актеры: отцовство как лучшая роль

Красивый мужчина в современном мире – это образ одинокого метросэксуала, который настолько поглощен заботой о семье, что ему абсолютно не до семьи и уж...

Строгие правила Меган Маркл

Ну кто же из девочек не мечтал быть королевой, ну или принцессой? Жить в замке или дворце, иметь придворных и огромные полномочия хотела каждая маленькая леди. Но оказывается, что королевская судьба не так уж проста.

Кевин Маккалистер спустя 28 лет

В далеком 1993 году на экраны вышел, уже культовый, фильм «Один дома». Новогодние приключения малыша Кевина, который остался один на Рождество смотрели, наверное, все. И каждая новая часть радовала поклонников столь милой и невероятно смешной комедии.

Валентина Хомайко. Три дня декрета

Пятого декабря знаменитая телеведущая Канала 1+1 Валентина Хомайко родила четвертого ребенка. Первым о появлении малыша на свет рассказал муж Валентины Андрей Онистрат в своем Instagram. А немного позже и роженица поделилась видео с малышом подписав его очень трогательными словами.

Звездные дети

В наше время стало очень популярным называть детей редкими, старинными и необычными именами. Что только не придумают родители для того что бы подчеркнуть индивидуальность своего ребенка.

Похожие статьи