Реформування освіти в Україні змінило термін початку шкільного навчання. У зв’язку з початком навчання дітей з 6-річного віку в умовах загальноосвітнього навчального закладу проблема функціональної готовності та збереження здоров’я — одне з найскладніших питань у роботі вчителів початкових класів, шкільних психологів та гігієністів.
Дитячий вік — це та стадія життя, яка має найбільший потенціал для інтелектуального і фізичного розвитку. Водночас стан здоров’я дітей і підлітків України сьогодні викликає серйозне занепокоєння. Заданими статистики, вже наприкінці дошкільного віку в 17 — 21 % дітей виникають хронічні захворювання. Відхилення в роботі опорно-рухового апарату мають 30 — 32 % дітей, носоглотки — 21 — 25 %, нервової системи — 27 — 30 %, органів травлення — 27 — 30 %, алергічні прояви реєструють у 25 % дітей. У морфофункціональному розвитку дітей 6-річного віку з’явилися такі негативні тенденції, як збільшення кількості дітей з затримкою процесів росту, зменшенням маси тіла, життєвої ємності легенів, м’язової сили кистей рук, схильністю до астенізації.
Дитина 6-річного віку, вступаючи до школи, повинна бути «зрілою» у фізіологічному і соціальному розумінні — вона має досягти відповідного рівня розумового та емоційно-вольового розвитку, мати позитивне ставлення до навчання, зданість коригувати свою поведінку, виявляти вольові зусилля для виконання поставлених завдань. Для успішності шкільного навчання також важливі і навички мовлення, розвиток дрібної моторики руки і зорово-рухової координації.
Психологи традиційно виділяють три аспекти функціональної готовності, або «шкільної зрілості»: інтелектуальний, емоційний і соціальний.
Однак не менш важливе значення для успішності шкільного навчання, формування здоров’я та забезпечення гармонійного фізичного і нервово-психічного розвитку учнів мають медико-ппєшчні показники функціональної готовності: досягнутий рівень фізичного та біологічного розвитку, рівень резистентності організму, стан здоров’я дитини на початок навчання у школі.
Проведені нами дослідження в різних типах шкіл (загальноосвітня школа, школа-дитячий садок та приватна школа) показали, що рівень функціональної готовності до систематичного навчання дітей 6-річного віку в загальноосвітній школі становить 74 %; у школі-дитячому садку — 76,9 %; у приватній школі — 77,8%.
Навіть наприкінці навчального року функціонально «незрілими» залишаються від 22,2 до 26 % шестирічних першокласників.
Відповідні дослідження свідчать, що рівень здоров’я дітей, які прийшли до школи, дуже низький: 60 ± 9,8 % шестирічних першокласників мають функціональні розлади та низьку резистентність організму, а 40 ± 9,8 % — хронічні захворювання. Важливим показником, який характеризує фізичний розвиток дитини, є гармонійність фізичного розвитку, тобто відповідність маси тіла та об’єму грудної клітки відносно довжини тіла. Наші дослідження свідчать про те, що гармонійно розвинутих першокласників серед шестирічних дітей 66,7 ± 10,28%.
Вивчення функціонального стану організму шестирічних першокласників показало: 71,4 ± 12,08 % дітей мають низький рівень функціонального стану вже до початку уроків, а впродовж навчального дня він|і ще більше погіршується у 33,4 ± 13,6 % учнів.
Одним із динамічних показників у віковій фізіології, який характеризує функціональний стан організму, є показник якості реакції (ПЯР) системи кровообігу на дозоване навантаження.
Незадовільний ПЯР реєструється у 66,7 ± 12,17 % шестирічок, тоді як високий — лише у 13,3 ± 8,77 % дітей.
Серед показників, які характеризують функціональний стан центральної нервової системи учнів, широко використовуються показники денної та тижневої адаптації, які відображають динаміку стомлюваності учнів за змінами кількісного і якісного рівня розумової працездатності
впродовж навчального дня та тижня.
Наші дослідження засвідчили: у 28,2 % шестирічок у динаміці навчального дня вже на 4-му уроці відзначається значне зниження рівня розумової працездатності, в динаміці навчального тижня працездатність знижується у 22,2 % учнів.
Таким чином, учні початкових класів, які розпочали навчання в школі з 6-річного віку, потребують медико-психолого-педагогічного супро водження та відповідної корекції.
Надія СИСОЄНКО,
завідувачка лабораторії навчальної діяльності
Інституту гігієни та медичної екології
ім. О.М.Марзєєва АМН України
Источник: » Бібліотека «Шкільного світу». Шестирічки в школі»