Як допомогти дитині заговорити?

      Це питання хвилює багатьох молодих мам, якщо дитині виповнилося два роки, а вона говорить не більше десятка слів. Особливо зараз, коли необхідно знати не тільки рідну мову, але й англійську, або ще яку-небудь додаткову мову, а можливо і дві.

 

Турбота про своєчасне формування мовлення у дитини — це основна умова успішного навчання в школі. Адже через мовлення розвивається мислення, та й свої думки ми висловлюємо за допомогою слова.

 

Будь-яка затримка в розвитку мовлення (погане розуміння того, що говорять оточуючі, бідний словниковий запас) ускладнює спілкування дитини з дорослими, і з дітьми; і навіть виключає її з дитячих ігор. Такі діти не можуть вловити суті гри, не розуміють запропоновані вимоги. З цими дітьми дуже складно спілкуватися і вихователям у дитячому садку, і вдома батькам. Як правило, такі малюки вперті, дратівливі, багато плачуть і їх буває важко заспокоїти. Діти завжди говорять тією мовою, якою розмовляють їхні батьки. Але мовленнєві звуки не просто механічно повторюються дитиною, а висловлюють і відображають її власні враження, її дії, її відносини, завдяки чому вони стають власними словами маленької людини, а не дитячими копіями слів дорослих.

 

Тому, намагаючись допомогти своїй дитині швидше і краще заговорити, батькам не тільки треба дбати про правильну вимову слів малюком, але і, перш за все, прагнути до того, щоб дитина активно сприймала світ, самостійно діяла в ньому і висловлювала свої, саме свої, враження за допомогою мовлення.

 

Нижче наведено кілька прийомів, спрямованих на розвиток мовлення, які можна використовувати при заняттях з дітьми у віці від 1 року до 3 років. Всі вони засновані на включенні мовлення дитини в її дії, спілкування з дорослим і сприйняття різноманітних вражень.

 

Спільне розглядання предметів.

 

Дорослий разом з дитиною спостерігає за яким-небудь об’єктом — живим або іграшковим, при цьому дорослий виразно розповідає про те, що бачить дитина. Наприклад: «Дивись, яка киця, які в неї лапки, який хвостик! Погладь кицю, яка в неї м’яка шубка. Давай її покличемо: «Киця, киця, йди сюди»». або: «Дивись, яка машинка! У неї коліщатка, он які дверцята, віконця, вона може ось як їздити по столу… Поїхала машинка, давай скажемо разом – поїхала машинка» та ін.

 

Читання забавлянок.

 

Дорослий багаторазово повторює малюкові простенький віршик чи забавлянку («Ладушки», «Сороку-ворону», дитячі вірші А. Барто, «Курочку- Рябу «і т.д.). Коли текст вже досить добре знайомий дитині, можна робити в кінці кожного рядки паузу, щоб спонукати дитину до промовляння відсутніх слів. Наприклад: «Я люблю свою … конячку «. Або:» Жили-були дід … і баба «. Так виходить своєрідний діалог, в якому дитина «підказує» дорослому потрібні слова. Зазвичай таке домовляння відсутніх слів приносить малюкові велике задоволення.

 

Розгляд картинок.

 

Дорослий разом з дитиною розглядає картинки, на яких зображені знайомі персонажі і ситуації. «Це хто? – Запитує дорослий. — А це хто? Що він робить?», «А де пташка?», «Покажи дерево»… Якщо дитина мовчить, можна підказати відповідь, але після цього все ж домогтися, щоб малюк відповів сам, дивлячись на ту ж картинку.

 

Доручення.

 

Дорослий просить дитину щось знайти, принести, або показати. Складність такого доручення залежить від рівня розвитку мовлення дитини — як пасивного, так і активного. Доручення дорослого має бути зрозумілим і доступним дитині. І в той же час для його виконання від малюка потрібна певна зосередженість, воно не повинно виконуватися механічно. Найбільш просте прохання – принести іграшку. З таким дорученням справляються вже більшість однорічних дітей. Більш складне доручення — знайти і принести іграшку, що знаходиться спочатку серед двох, потім трьох і більше предметів. Малюка у віці старше 2 років дорослий вже може попросити знайти не один, а два предмети: «Принеси спочатку ведмедика, а потім м’ячик». Так, поступово ускладнюючи доручення, дитину привчають регулювати свої дії словом.

Ірина Головіна, педагог мережі сімейних центрів «Азбука для батьків».

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Пожалуйста, введите ваш комментарий!
пожалуйста, введите ваше имя здесь