Граматика для дітей від 3 років

Граматика для дітей? Чи потрібна вона? Відмінювання, рід, число, відмінки, суфікси, приставки … Яке відношення все це має до 3-річного малюка?

Cаме в цьому віці дитина вчиться граматично правильно будувати свою мову відповідно до норм рідної мови. Чому Ви віддасте перевагу: пасивно чекати помилок в мовленні дитини, що виправляти їх або вже зараз почати грати з малюком в граматичні гри? Ігри зі словами для дітей допомагають розвинути «відчуття мови» і попередити виникнення багатьох граматичних та фонетичних помилок, спонукають дитину експериментувати зі словами, відкриваючи для себе все нові і нові мовні закономірності.

Давайте пограємо разом!
Гра 1. Назви ласкаво

 

У грі «Назви ласкаво» дитина навчиться створювати нові слова з відомих, використовуючи зменшувально-пестливі суфікси.
Для проведення гри візьміть будь-яку фотографію сім’ї або картинку.
Жила-була живе в одному місті родина — тато, мама і їхні діти — Таня і Ваня. Діти маму дуже люблять і називають її ласкаво. Ти вже здогадався, як? Мамочка, мамуля, мамусю. А ти як маму ласкаво називаєш? І тата вони називають теж ласкаво. Як? (Таточку, татусь). А мама з татом звуть діточок ласкаво. Ваню називають Іванком, Ванюшею, Ванятко, а Таню …? (Танечкою, Танюшею, Танюшечка, Танюшенька). А як тебе можна назвати ласкаво? Давай ласкаво назвемо бабусю (бабуля, бабуленька, бабулечка), дідусь (дідусь, дедулечка, дідусю), брата (братик, братик), сестру (сестричка, сестричка). Продовжіть гру, називаючи ласкаво друзів і знайомих дитини (Аня — Анюта, Анютка, Анюточка, Анечка; Миша — Мишко, Мишко).
Візьміть просту пейзажну картинку (їх можна знайти і в книжках, і в журналах, і в Інтернеті) і спробуйте разом з дитиною ласкаво назвати предмети, зображені на картинці, наприклад: квітка — квіточка, сонце — сонечко, дерево — деревце, хмара — хмарка , трава — трава, будинок — будиночок, вікно — віконце, віконце.
Якщо дитина проявила словотворчість, придумавши слово, якого не існує в мові (наприклад, дерево назвав ласкаво «деревіце»), скажіть йому: «Таке слово могло б існувати, але люди домовилися називати інакше: дерево — деревце». Пограйте в цю гру в автобусі, в машині або в поїзді, називаючи ласкаво те, що бачите за вікном: дорога — доріжка, село — сільце, кущ — кущик і т.п.
Зверніть увагу на вікові особливості дітей 4-х років. У 3 роки в грі зі словами дитина утворює слова по одному зразку тобто за аналогією (кішка — кішечка, ложка-ложечка, майка-маєчка). А у віці 4-х років він вже використовує різні суфікси, і тому в таких іграх зі словами для дітей дуже добре розвивається мовне чуття, мовні здібності дитини.
Гра 2. хто що робить?

 

Гра «Хто що робить?» розвиває у малюків увагу до слова (так зване «мовне чуття»), уміння підбирати точні за змістом слова.
У цій грі дитина 4-х років навчається розрізняти смислове значення приставки в словах — налити, полити, вилити, пролити.
1.Таня і Ваня завжди допомагають мамі. Здогадайся, що вміють робити Таня і Ваня (дитина пробує підібрати пропущене слово). Вони вміють підлогу … (підмітати), пил … (витирати), білизну … (прати), посуд … (мити), тарілки та чашки на стіл … (розставляти), виделки та ложки на стіл … (розкладати), іграшки на місце … (прибирати), книги на полицях рівно … (розставляти). А ти допомагаєш мамі та бабусі? Татові й дідусю? Як?
2.Попросіть дитину допомогти Вам. Почніть наливати воду в лійку. Запитайте малюка: «Що я роблю?» Якщо він мовчить, скажіть самі: «Я наливаю воду в лійку». А зараз що я буду робити? (Поливати квіти). Полийте з дитиною квіти, дайте йому можливість діяти самому, скажіть, що треба поливати не саму рослину, а на землю. А тепер що я роблю? (Виливаєте залишок воду з лійки). Я виливаю воду. Ой !!!! (Пролийте випадково трохи води). Що трапилося? Я пролила воду.)
Мамі на замітку:

  1. Ігри із серії «Граматика для дітей» вимагають тактовності від дорослого, який їх проводить з малюком. Адже дитина в таких іграх зі словами проявляє словотворчість і тому часто робить помилки. Ні в якому разі не лайте малюка в разі помилок, не смійтеся над ним. Дитина у віці 4-х років грає зі словом — вона намагається винайти нове на основі відомого, зрозуміти закономірності, вивести закони утворення нових слів. Даний етап в розвитку мови дає дитині колосальний мовний досвід і грає найважливішу роль в розвитку мислення.
  2. Діти, з якими систематично проводяться граматичні мовні ігри, значно перевершують за рівнем розумового і мовного розвитку своїх однолітків, з якими такі ігри не проводяться або проводяться лише час від часу. Це відзначають і вчителі початкових класів у школі, і вчені-дослідники.

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Пожалуйста, введите ваш комментарий!
пожалуйста, введите ваше имя здесь