Елементи методики Монтесорі у домашньому вихованні дітей

Елементи методики Монтесорі у домашньому вихованні дітей

Суть відомої методики  Монтесорі – розвиток  індивідуальності дитини. Роль дорослих в тому, що вони просто допомагають освоїти необхідні навички в зручному для малюка темпі і найбільш підходящими способами. В наш час є багато дитячих садочків і розвиваючих занять, які беруть цю методику за основу. А все більше свідомих батьків використовують елементи даної методики у домашньому вихованні.

 

Трішки з історії. Марія Монтесорі – педагог, засновниця методу, починала працювати з дітьми, які відставали у розвитку. Після того, як її учні прийняли участь у шкільній олімпіаді і зайняли перші місця, про її методику стало широко відомо, а сама Марія продовжила вдосконалювати програму і вже для абсолютно здорових дітей. Багато всесвітньо відомих людей виховувались за системою Монтесорі. Серед них – письменник Габріель Гарсіа Маркес, засновники компаній Google,Wikipedia, Amazon та інші.

 

Методика Монтесорі базується на декількох основних складових. Перша  із них – сензитивність. До шестирічного віку кожна дитина проходить шість стадій сензитивного розвитку:

1.  Розвиток мови  — від 0 до 6 років.

2.  Сенсорний розвиток – від 0 до 5,5 років.

3.  Сприйняття і встановлення порядку – від 0 до 3 років.

4.  Освоєння дрібних предметів – від 1,5 до 5,5 років.

5.  Освоєння рухів і дій – від 1 до 4 років.

6.  Розвиток соціальних навичок – від 2,5 до 6 років.

 

Дуже важливо, щоб малюк встиг отримати всі необхідні навички в кожному із періодів розвитку. Адже від цього залежить його подальше життя – характер, поведінка, здібності.  І, можливо, іншої вдалої можливості щось розвинути, чомусь навчитися, вже не буде. Тому батькам потрібно бути особливо уважними до виховання дітей саме в ці періоди.

 

Друга важлива складова методики Монтесорі – спеціально підготовлене  середовище. Це означає, що в кімнаті, де знаходиться малюк, все повинно бути пристосованим до його маленького зросту. Не повинно бути громіздких шкафів та інших предметів, занадто високих поличок. Все повинно бути в зоні досяжності для дитини, щоб вона без допомоги дорослих могла дістати будь-яку річ. Також важливо, щоб речі, іграшки, яскраві книги були акуратно розставлені і знаходились в полі зору малюка. При цьому він сам має вирішувати, без вказівок дорослих, яка річ йому потрібна і чим він хоче гратися в даний момент. Всі предмети в кімнаті дитини повинні періодично змінюватись, але їх має бути небагато. В жодному разі не повинно бути цілих гір непотрібних речей – це все дуже розсіює увагу дитини і негативно впливає на розвиток її здібностей.

 

Третя складова методу Монтесорі – правильна поведінка педагога (та батьків) в процесі виховання. І тут дуже важливо знати і застосовувати головне правило методу Марії Монтесорі: «Допоможи мені зробити це самому». Дорослі лише спочатку налаштовують малюка на процес навчання-гри, а тоді переходять в позицію спостерігача. Малюк сам обирає цікаві для себе заняття, опановує навички, необхідні в повсякденному житті, розвиває свої природні здібності.  Незалежність малюка від турботи дорослих важлива для того, щоб дитина відчувала себе самостійною і вільною в праві вибору. Адже в дорослому житті це їй дуже сильно знадобиться.

Анна Боровець, педагог мережі сімейних центрів «Азбука для батьків».

ОСТАВЬТЕ ОТВЕТ

Пожалуйста, введите ваш комментарий!
пожалуйста, введите ваше имя здесь