Навчитися керувати емоціями, особливо під час стресу, досить непросто. Хоча у багатьох дітей є власні способи висловлювати сильні емоції, їм не буде марною допомога в тому, як навчитись справлятися з проявами тривоги. Якщо дитина освоїть методи самозаспокоєння, їй буде простіше пережити емоційний сплеск. Якщо практикувати навички щодня, дитині буде набагато легше згадати про них і використовувати їх в ситуаціях тривоги і занепокоєння. Як почати вправи із заспокоєння Ось з чого вам потрібно почати, коли ви збираєтеся приступити до навчання дитини навичкам самозаспокоєння:
- Використовуйте вже знайомі дитині прийоми і додавайте до них нові. Ваші методи повинні бути доступні дитині на його рівні розвитку. Не поспішайте в русі вперед, не виявляйте на дитину зайвий тиск.
- Вибирайте дуже вдалий для дитини час ваших занять — коли дитина максимально розслаблена.
- Заняття повинні бути цікаві і включати в себе веселий яскравий інвентар та візуальні засоби — подушки, м’ячики-еспандери і картинки.
Заняття для заспокоєння Повторимося: коли ви починаєте заняття, враховуйте рівень розвитку вашої дитини. Наприклад, дитина повинна вміти добре говорити і вміти висловлювати свої думки, щоб використовувати обговорення своїх проблем з дорослими та іншими дітьми. Нижче наведені приклади занять, які допоможуть дитині стати спокійнішою. Дихальні вправи Дихальні вправи допоможуть вашій дитині зупинитися і глибоко дихати, коли вона виявиться в стресовій ситуації.
- Задувайте свічки на торті — нехай дитина підніме руку, пальці будуть «свічками». Порахуйте свічки від одного до п’яти разом, потім задувайте їх одна за одною, зробивши глибокий вдих і протяжний видих. «Гасіть» свічки, повільно загинаючи пальці.
- Надувайте повітряні кульки — зробіть вигляд, що ви дістали з кишені повітряну кульку, і попросіть дитину наслідувати вас у ваших діях. Зберіть долоні в жменю і тримайте їх перед обличчям. Зробіть глибокий вдох і в міру того, як ви видихаєте, розводьте долоні в сторони, імітуючи надуту кульку. Коли кулька надута, глибоко вдихніть і повільно видихайте, зводячи долоні разом — ви спускає кульку. Повторіть це 5 разів.
Фізичні вправиСпокій досягається шляхом напруги і розслаблення м’язів.
- «Клейкі руки» — зробіть вигляд, що долоні у вас в клеї, і міцно втисніть їх одну в одну на 20 секунд. Нехай дитина повторює за вами, рахуйте секунди вголос разом з дитиною. Тепер скажіть дитині повільно розвести долоні і сказати, чи відчуває вона, що долоні дійсно стали «клейкими». Повторіть цю гру 2-3 рази.
- Потягування — попросіть дитину потягнутися. Це можна зробити по-різному: спробувати дістати кінчиками пальців до пальців ніг або ж стати навшпиньки і витягнути руки вгору над головою. Інший варіант цієї вправи — приляжте, і нехай дитина лежачи зображує буку «Х» (витягає руки і ноги по сторонам) або «Т» (тримає ноги прямими, а руки витягає перпендикулярно тілу). Між потягуванням варто уникати різких рухів. Придумуйте також і власні вправи на потягування.
- «Напруга і розслаблення» — попросіть дитину взяти долоні в кулаки і притиснути плечі до вух. Порахуйте до п’яти, потім розслабтеся. Повторіть вправу п’ять разів.
Сенсорна гра Сенсорна гра заспокійливо впливає шляхом фокусування уваги дитини на одному відчутті (часто, дотику) і «блокуванні» всіх інших. Вам повинні бути доступні такі матеріали, як пластилін, пісок і вода. Інші види сенсорних ігор включають в себе:
- Сенсорна коробка — зберіть разом такі різні матеріали як фетр, шкіра, гладкий камінь, хутро, пір’я та інші. Помістіть їх в коробку, і нехай дитина лише на дотик визначає, що в ній.
- Слухаємо музику — нехай дитина слухає розслаблюючу музику в навушниках або грає на тихому музичному інструменті — наприклад, сопілці.
- Візуальний канал — в напівтемній кімнаті, під столом або за загородою діставайте з коробки флуоресцентні наклейки або іграшки, що світяться; включайте ліхтарик, граючи променем світла.
Вправи на уяву і творчістьЯкщо у вашої дитини будуть добре виходити вправи на творчість і уяву, їй буде легше усвідомлювати стресові ситуації і працювати над шляхами виходу з неї.
- Соціальні історії — описують поширену в житті ситуацію і показують, як успішно з нею справлятися. Це ефективний засіб для навчання, оскільки в якості головних героїв можуть фігурувати діти або група дітей.
- Книжки з малюнками – зображення в уяві виникає при обговоренні ситуації і може бути використане, щоб пояснити, як вести діалог, розуміти емоції іншої людини. Дитина асоціює себе з героями таких книжок, які переживають різні колізії, і на їх прикладі вчиться прийнятної в суспільстві поведінки (зокрема, контролю над емоціями). Такі історії треба підбирати або адаптувати виходячи з віку і рівня розвитку дитини.
- Рольові ігри — дають дитині можливість опинитися всередині ситуації, вивчити і дізнатися її через гру. Для них можна використовувати ляльок, костюми звірів, іграшки. Досвід рольових ігор — це особистий досвід, тому вони вкрай ефективні для навчання — в тому числі і того, як заспокоюватися в стресових обставинах.
- Мозковий штурм або пошук рішення проблем — перед групою дітей ставиться завдання, і діти під керівництвом дорослого намагаються знайти шляхи її вирішення. Діти можуть пропонувати будь-які ідеї, які записуються і потім обговорюються. Ця техніка крім, іншого, допомагає інтеграції дітей в колектив і встановленню дружніх відносин. Завдання дорослого — створити сприятливу і безконфліктну атмосферу з упором на необхідність терпляче вислуховувати пропозиції інших. Такі завдання ефективні для дітей старшого віку.
Обговорення переваг Обговорення переваг допомагає підвищити самооцінку дитини і як наслідок її здатність справлятися зі стресом. Наводимо приклади ігор для групи дітей, які допомагають їм краще розуміти свої вміння і сильні сторони. Ці ігри можна адаптувати і для будинку.
- «Квітка умінь» — роздайте кожній дитині в групі паперові пелюстки. Центр квітки — паперове коло зі словами «Я вмію» — залишається на столі. Кожна дитина повинна сказати, що вона вміє, написати це на пелюстці і додати пелюстку до квітки. Дорослий ставить тему заняття- наприклад, «Я вмію допомагати дорослим по дому так-то і так-то» або «Я вмію цікаво грати з друзями». Ця гра допомагає дітям дізнатися більше про незнайомі їм навички.
- «Скарбничка умінь» — велика ціль розбивається на багато маленьких. Назва великої мети пишеться на коробці, коли дитина успішно опановує одну з навичок на шляху до досягнення великої мети, вона додає в коробку картку з назвою навички. Це допомагає дитині бачити свій прогрес і переконує її, що поставлена задача простіша, ніж може здатися на перший погляд.
Поради для самих маленьких дітейДуже маленьким дітям важливо мати поруч дорослого, який умів би швидко і м’яко реагувати на їхні негативні емоційні прояви. Крім того, їм важливе спокійне оточення. Ось кілька порад, як заспокоїти маленьку дитину:
- Рух — хитання, ходьба, танці і похитування допомагають дитині налагодити дихання з більшою регулярністю.
- Музика — тиха, спокійна музика на диску або ніжна пісня у виконанні дорослого допомагають дітям розслабитися.
- Зміна положення тіла — те, як ви тримаєте або несете дитину має значення для його заспокоєння. Міняйте положення його тіла і спостерігайте за реакцією.