Технічні новинки роблять наше життя зручнішим. Але натомість ми завжди отримуємо і деякі негативні сторони. Якщо ними користуються діти, з’являється ще більше нюансів. Мобільний телефон, у цьому випадку, найпоширеніший об’єкт для роздумів.
Негативні аспекти
Досить багато розмов ведеться про шкоду використання людиною мобільного телефону. При його використанні дитиною додаються ще деякі фактори. Розглянемо основні їх:
- існує переконаність деяких експертів залежно між використанням мобільного та пухлиною головного мозку (у випадку дітей, використання мобільного телефону має набагато більшу тривалість у кількості років, що може збільшити цю ймовірність; важливі й особливості дитячого організму з меншим розміром голови, більш тонкими кістками черепа, більшою провідністю мозкової тканини);
- міжнародні дослідження свідчать про виявлення збільшення ймовірності виникнення пухлин головного мозку у тих, хто використовує мобільні телефони більше 10 років, а також про те, що початок користування мобільним до 20 років підвищує ризик виникнення злоякісної пухлини головного мозку в 5 разів;
- за даними досліджень російських експертів у галузі радіобіології з питання впливу електромагнітних полів телефонів на дітей та підлітків представлені висновки про загрозу здоров’ю майбутніх поколінь, включаючи негативний вплив на розвиток організму та ментальний рівень, підвищення рівня нервозності та дратівливості, вплив на мозок, ослаблення пам’яті, зниження уваги, розумових, когнітивних здібностей, порушення сну, підвищення епілептичної ймовірності;
- існують і висновки про підвищення можливості до 25-30 років порушень слухового та вестибулярного нерва, а до 50-60 років – хвороби Альцгеймера, депресивного синдрому, недоумства та інших форм дегенерації нейронів структур головного мозку;
- існують наукові дослідження, що показують також підвищений ризик розвитку раку ока та яєчка, пухлини слинної залози, лейкемії, неходжкінської лімфоми;
- за результатами інших досліджень діти дедалі частіше стають метою багатьох маркетингових стратегій мобільних компаній;
- якщо телефон для дитини вибирається за пріоритетністю необґрунтованої дорожнечі, це може стати частиною основи формування привілейованого самовідчуття, переконаності, що він легко може отримати все бажане;
- у дітей із низьким рівнем відповідальності телефон може стати черговою річчю для втрат;
- телефонні дзвінки під час уроків можуть бути причиною конфліктів з учителем (сьогодні багато шкіл забороняють використання телефонів на уроці);
- більшість дітей використовують телефон як камеру, засіб для комп’ютерних ігор та доступу до Інтернету, а не як телефон;
- є небезпека великих фінансових витрат (на рингтони, ігри, Інтернет, спеціальні платні дзвінки) та зниження морального рівня через доступність забороненої для дітей інформації;
- володіння мобільним телефоном ставить під загрозу безпеку дитини (у разі нападу з метою крадіжки).
Позитивні аспекти
Незважаючи на велику кількість позицій «проти» використання телефону дитиною, існують незаперечні пункти «за»:
- можливість постійного зв’язку з дитиною, особливо у разі крайньої потреби та небезпеки;
- можливість контролю територіального перебування дитини (із зазначенням міста, вулиці, номера будинку, а при знаходженні навіть на шосе – району та найближчого населеного пункту), з використанням карти міста (наприклад, послуга «Дитина під наглядом»);
- існують опозиційні думки дослідників про рівень впливу мобільних телефонів на здоров’я дитини із твердженням, що «шкоди голові від них не більше, ніж від гарячої ванни», і що переконливих доказів про взаємозв’язок впливу радіохвиль та виникнення раку на даний момент не існує;
- розвиток «незалежності» дитини (але під можливістю контролю дорослих) у ранньому віці;
- навчання дитини користування новими технологічними розробками;
- можливість деякої приватності для дитини.
Рекомендації
Зараз найпоширеніша поява мобільного телефону у дитини до 8-річного віку. І часто до 15 років у дітей уже “як мінімум” один телефон. Відсотки володіння ним лише зростають, і вже трапляються випадки використання мобільних телефонів дітьми віком до 5 років. Виходячи зі складності ситуації, це питання вимагає особливої уваги та підходу.
Важливо визначитися для себе у позиціях необхідності та аспектах використання дитиною телефону:
- це лише спосіб завжди зв’язатися з дитиною та йому з вами;
можливості та ціна телефону повинні відповідати функції придбання або це буде іграшка, предмет гордості (тоді варто очікувати на додаткові проблеми); - слід продумати обмеження доступу до деяких функцій, набору несуттєвих номерів (особливо до 16 років), можливості виходу до Інтернету;
- необхідністю стане підтримка дисципліни користування мобільним телефоном (встановлювати ліміт часу та позиції використання лише у разі крайньої необхідності);
- навчити норм користування телефоном, рекомендованих фахівцями: розмова має тривати не більше 15 хвилин; співвідношення довжини розмови та перерви має дорівнювати 1:5; під час сну телефон повинен бути не менше 1 метра від голови або варто вимкнути його зовсім; краще під час розмови використовувати Bluetooth.
Питання використання мобільних телефонів дітьми у багатьох країнах розглядається на урядовому рівні.
У Великій Британії, наприклад, є пропозиція заборонити дітям до 11 років користуватися мобільними телефонами. Старшим дітям пропонується використовувати лише текстові повідомлення і тримати подалі мобільні телефони від свого тіла в цей момент. У Франції існує заборона реклами мобільних телефонів, спрямовану дітей до 12 років. У Канаді дітям до 8 років радять використовувати телефони лише у разі нагальної потреби, а ліміт часу дзвінків для підлітків – до 10 хвилин. В Україні відображається позиція проти надмірного використання мобільних телефонів до 14 років. В Ізраїлі запропоновано бути обережними при використанні мобільних телефонів підлітками.
Сім’я – це свого роду невелика держава зі своїми законами. Який закон затвердити батькам щодо дитячого користування телефоном – справа індивідуальна. Але дуже важливо зважити, у разі, все «за» і «проти».
Наталія Мажиріна
Центр “Абетка для батьків”